The RG “Philosophy of Technology, Human Sciences, Art and Society” covers four Research Line (RL):

1) Science and Art
2) Science-Art-Philosophy Lab
3) Philosophy of Human Technology
4) Philosophy of Human Sciences, Ethics and Politics

RL1 is interested in the role of images in Art and Science. It aims to develop an Ontology of Image that matches problems and challenges of contemporary Philosophy, Arts and Science. Additionally, it studies the theoretical crossovers between science and art, engaging in questions such as: what are the parallels between Science and Art? What does scientific and artistic creation have in common?

RL2 is dedicated to the reinvention of the traditional external observer perspective of philosophers by actively engaging them in innovative experimental tasks with scientists and artists. Scientists and artists are actively engaged in philosophical questions, while philosophers try to take up the challenges stemming from Science and Art.

RL3 branches in three areas of research: i) how emergent technologies constitute and amplify human experiences or put autonomy, personhood, freedom, privacy and human life in question; ii) how instruments, artifacts, techniques and bodily senses in their poetic actions, kinetics (e.g. gesture and diagrams) and aesthetic qualities, produce and transform human knowledge, experience and social life; and iii) how policy makers and the public should be advised in questions of technology.

RL4 focuses in the interdisciplinary links between social sciences and humanities and between science and common-sense. It uses case studies to assess the impact of new digital technologies on the production and transmission of knowledge in higher education institutions.

Linhas de Investigação
Projectos

Projectos concluídos

A Imagem na Ciência e na Arte
Projecto Financiado Nacional
Cidadania e Sociedade do Conhecimento
Projecto Financiado Nacional
16 de Junho: Prova CFA de doutoramento da aluna Elisabete Vahia
Prova do Programa Doutoral em "Filosofia das Ciências, Tecnologia, Arte e Sociedade" (PD-FCTAS)
5 de Abril: Defesa de tese de Mestrado em História e Filosofia das Ciências
Digo Silva da Cunha: "Processo e Realidade Social. Para uma reconstrução do nucleo teórico do programa de investigação ..."
Is Science Advice for Policy useful in modern societies?
Série de três workshops organizados pelo CFCUL em colaboração com a Embaixada do Reino Unido em Lisboa
17 de Março: Prova CFA de doutoramento do aluno Luca Onesti
Ciência e Arte
Visita Guiada à exposição “Empty space of the Unknown/Nothing Is Right Now - Part 3”
4th European Technology Assessment Conference
Mara Almeida preside à sessão intitulada "Genome editing in human reproduction: Society, Ethics and Governance"
II EASTAP Conference
Graça Corrêa moderadora da Sessão intitulada RE-PERFORMING MEMORY
Livros
Interdisciplinaridade. Ambições e Limites – 2ª edição

Olga Pombo,

Deleuze’s Literary Theory. The Laboratory of His Philosophy

Catarina Pombo Nabais,

Controversies and Interdisciplinarity.

Jens Allwood, Olga Pombo, Clara Renna, Giovanni Scarafile,

Artigos e capítulos de livros
Processos Criativos Ciências/Artes

Adalberto Fernandes,

Novos Decisores entre a Terra e o Mar

João ‘Cão’ Duarte, Tatiana Arquizan,

Da natureza da arte em Rui Filipe

As Histórias Indiscretas de António Viana

Cristina Azevedo Tavares,

Entre a câmara algorítmica e a câmara ressonante

Vinícius Jonas de Aguiar,

From ‘Materialism’ towards ‘Materialities’

Marlon Miguel, Bernardo Bianchi, Emilie Filion-Donato, Ayşe Yuva ,

Ruins and Erosion: Reflections on the CasaDuna Project

Marlon Miguel, Fernando Codeço, Julia Naidin,

Comunicações
A literatura em Gilles Deleuze

Catarina Pombo Nabais,

Rui Filipe: “Em busca do Absoluto”

Cristina Azevedo Tavares,

What do algorithms know about music?

Vinícius Jonas de Aguiar,

Fernand Deligny: le réseau à venir

Marlon Miguel, Leon Hilton, Julie Dind, Graham Bishop ,

Organização de Reuniões Científicas